Instagram werd gelanceerd op 6 oktober 2010, waar het aanvankelijk alleen beschikbaar was voor iOS.
De app bereikte een miljoen geregistreerde gebruikers na slechts twee maanden en een miljard gebruikers in 2018. In 2022 heeft de app inmiddels 1440 miljard gebruikers. Ja dat lees je goed 1440.000.000.000 gebruikers!
Een ding kunnen we met zekerheid zeggen, Instagram, Facebook en andere social media hebben onze wereld en sociale normen zeker blijvend veranderd. In 2022 gebruikt bijna 30% van de hele wereldbevolking de app!
Het verhaal van de explosieve opkomst van Instagram leest als een sprookje in Silicon Valley, waarbij het bedrijf binnen een paar maanden een enorme vlucht nam. De software-ingenieurs hadden slechts acht weken nodig om de toepassing voor het delen van foto’s en video’s te ontwikkelen voordat deze in oktober 2010 op het mobiele besturingssysteem van Apple werd gelanceerd. In minder dan twee jaar had Facebook (META) het bedrijf overgenomen voor $ 1 miljard in contanten en voorraad.
BELANGRIJKSTE FEITEN
In 2009 werkte Kevin Systrom, een 27-jarige afgestudeerde aan de Stanford University, bij Nextstop, een startup voor reisaanbevelingen. Systrom werkte eerder bij Google (GOOG) als Corporate Development Associate en liep stage bij Odeo, een bedrijf dat later zou uitgroeien tot Twitter (TWTR).
Hoewel Systrom geen formele opleiding in informatica had genoten, leerde hij ’s nachts en in het weekend coderen terwijl hij bij Nextstop werkte. Hij bouwde uiteindelijk een prototype van een web-app genaamd Burbn, die werd geïnspireerd door zijn smaak voor fijne whisky’s en bourbons. Met de Burbn-app konden gebruikers inchecken, hun plannen posten en foto’s delen. Hoewel locatiegebaseerde check-in-apps destijds erg populair waren, was de functie voor het delen van foto’s van Burbn zeer uniek.
Een cruciaal keerpunt kwam in maart 2010 toen Systrom een feest bijwoonde voor Hunch, een startup in Silicon Valley. Op het feest ontmoette Systrom twee durfkapitalisten van Baseline Ventures en Andreessen Horowitz. Nadat ze hun het prototype van zijn app hadden laten zien, besloten ze samen op de koffie te gaan om het verder te bespreken. Na hun eerste ontmoeting besloot Systrom zijn baan op te zeggen en zich op Burbn te concentreren. Binnen twee weken had hij $ 500.000 aan seed-financiering opgehaald van zowel Baseline Ventures als Andreessen Horowitz om zijn onderneming als ondernemer verder te ontwikkelen.
Dankzij deze startfinanciering kon Systrom beginnen met het opbouwen van een team van mensen om zijn onderneming te ondersteunen; de eerste die zich bij hem voegde, was de 25-jarige Mike Krieger. Krieger, ook afgestudeerd aan Stanford, werkte eerder als ingenieur en ontwerper van gebruikerservaringen bij het socialemediaplatform Meebo. De twee kenden elkaar uit hun tijd als studenten aan Stanford.
Nadat Krieger erbij was gekomen, hebben de twee Burbn opnieuw beoordeeld en besloten zich in de eerste plaats op één ding te concentreren: foto’s die specifiek op mobiele apparaten zijn gemaakt. Ze bestudeerden destijds zorgvuldig toonaangevende apps in de categorie fotografie. Voor Krieger en Systrom viel de Hipstamatic-app op omdat deze populair was en interessante functies had die je op foto’s kon toepassen, zoals filters. Het ontbrak echter aan mogelijkheden voor het delen van sociale media; Systrom en Krieger zagen potentieel in het bouwen van een app die Hipstamatic en een socialemediaplatform zoals Facebook overbrugde.
Ze deden een stap achteruit en ontkleedden Burbn tot zijn foto-, commentaar- en “vind-ik-leuk”-functies. Het was in die tijd dat ze hun app omdoopten tot Instagram, waarbij ze de woorden instant en telegram combineerden. Ze begonnen zich ook te concentreren op het verbeteren van de ervaring voor het delen van foto’s. Hun bedoeling met de app was dat deze minimalistisch zou zijn en zo min mogelijk handelingen van de gebruiker zou vergen. Na acht weken van het verfijnen van de app, gaven ze het aan vrienden om de prestaties te bètatesten en te evalueren. Na het oplossen van enkele fouten in de software, brachten ze het uit om te starten.
De Instagram-app werd gelanceerd op 6 oktober 2010 en had op één dag 25.000 gebruikers.
Aan het einde van de eerste week was Instagram 100.000 keer gedownload en medio december was het aantal gebruikers opgelopen tot een miljoen.
De timing van de release van de app was uiteindelijk een toevalstreffer, omdat de iPhone 4, met een verbeterde camera, slechts een paar maanden eerder, in juni 2010, was gelanceerd.
Na de snelle stijging van het gebruikersbestand van Instagram, raakten meer investeerders geïnteresseerd in het bedrijf. In februari 2011 haalde Instagram $ 7 miljoen op in een Series A-financieringsronde. Een van hun investeerders was Benchmark Capital, dat het bedrijf op ongeveer $ 25 miljoen schatte. Naast institutionele beleggers trok het bedrijf de aandacht van andere toonaangevende bedrijven in de sociale-mediatechnologie-industrie, waaronder Twitter en Facebook.
Hoewel deze nieuwe financieringsronde Systrom en Krieger de kans gaf om meer mensen aan te nemen, besloten de oprichters om het bedrijf erg klein te houden, met amper een dozijn medewerkers.
Systrom kende Jack Dorsey, de mede-oprichter van Twitter, uit zijn tijd als stagiair bij Odeo. Dorsey toonde een sterke interesse in het bedrijf en volgde het idee om Instagram over te nemen. Twitter deed naar verluidt een formeel bod van ongeveer $ 500 miljoen in voorraad, maar Systrom sloeg het aanbod af.
In maart 2012 was het gebruikersbestand van de app gegroeid tot ongeveer 27 miljoen gebruikers. In april 2012 werd Instagram uitgebracht voor Android-telefoons en werd het in minder dan een dag meer dan een miljoen keer gedownload. Op dat moment was het bedrijf ook dicht bij het ontvangen van een nieuwe financieringsronde met een waardering van $ 500 miljoen. Systrom en Facebook-oprichter Mark Zuckerberg hadden elkaar leren kennen via evenementen die in Stanford werden gehouden, en de twee hadden contact gehad tijdens het begin van de snelle populariteit van Instagram.
In april 2012 deed Facebook (nu Meta) een aanbod om Instagram te kopen voor ongeveer $ 1 miljard in contanten en aandelen; een belangrijke bepaling was dat de onderneming zelfstandig zou blijven bestuurd. Kort daarna en net voorzijn beursintroductie (IPO), ging Facebook verder en verwierf het bedrijf voor $ 1 miljard in contanten en aandelen.
Instagram heeft in november 2012 een website-interface met beperkte functies beschikbaar gesteld.
In juni 2014 introduceerde het bedrijf een app voor het Amazon Fire-apparaat en ten slotte, in 2016, creëerde het een app die het compatibel maakte met Microsoft Windows-tablets en -computers.
Instagram raakte in december 2012 een hobbel op de weg na het updaten van de servicevoorwaarden (TOS). Deze update verleende Instagram feitelijk het recht om foto’s van gebruikers aan derden te verkopen zonder kennisgeving of compensatie. De verhuizing kreeg onmiddellijk kritiek van privacyvoorvechters en veel van de gebruikers van de app; sommige gebruikers reageerden door hun accounts te verwijderen. Instagram trok de controversiële voorwaarden uiteindelijk in.
Hoewel Instagram een verscheidenheid aan functies heeft, stelt de interface van de app personen die een gratis account hebben gemaakt in staat om media te uploaden, zowel foto’s als video’s. Gebruikers kunnen vervolgens de media die ze uploaden bewerken met filters en ze ordenen met locatie-informatie en hashtags (een woord of zin voorafgegaan door een hekje dat voornamelijk wordt gebruikt op sociale-mediaplatforms om berichten over een specifiek onderwerp te identificeren). Gebruikers kunnen hun profielen openbaar of privé maken; het verschil is dat met een openbaar profiel de foto’s/video’s van een gebruiker door elke andere Instagram-gebruiker kunnen worden bekeken, terwijl met een privéprofiel gebruikers kunnen goedkeuren wie ze willen dat hun berichten kunnen zien.
Instagram-gebruikers kunnen door foto’s en video’s van andere gebruikers bladeren door te zoeken naar hashtags en locaties. Ze kunnen ook door een verzameling van trending content scrollen en interactie hebben met de foto’s en video’s van andere gebruikers door op knoppen te klikken waarmee ze een post kunnen ‘liken’ of een tekstcommentaar aan een post kunnen toevoegen. Wanneer een gebruiker een andere gebruiker “volgt”, betekent dit dat ze de foto’s en video’s van die gebruiker aan hun feed toevoegen.
Met de eerste versie van de Instagram-app konden gebruikers hun media alleen weergeven in een vierkante beeldverhouding (een beeldverhouding is een proportionele relatie tussen de breedte en hoogte van een afbeelding). Voor een vierkante beeldverhouding zijn de hoogte en breedte van een afbeelding hetzelfde. Dit betekende dat Instagram-gebruikers alleen media konden plaatsen die op dat moment (in 2010) overeenkwamen met de 640-pixelbreedte van de iPhone 4. In 2015 veranderde deze functie en konden gebruikers media uploaden die groter waren (tot 1080 pixels).
Sinds het voor het eerst werd gelanceerd, heeft Instagram ook een berichtenfunctie toegevoegd en de mogelijkheid voor gebruikers om meerdere afbeeldingen of video’s in hetzelfde bericht op te nemen.
Een van de meest populaire functies van de app is ‘Instagram Stories’. Met deze functie kunnen gebruikers foto’s en video’s in een aparte feed met inhoud in de app plaatsen. Dit soort berichten zijn 24 uur na het oorspronkelijke bericht zichtbaar voor andere gebruikers. Volgens Instagram gebruiken vanaf 2022 dagelijks 500 miljoen mensen Instagram Stories.
Instagram werd gelanceerd op 6 oktober 2010, waar het aanvankelijk alleen beschikbaar was voor iOS. De app bereikte een miljoen geregistreerde gebruikers na slechts twee maanden en een miljard gebruikers in 2018.
Instagram was oorspronkelijk een app voor het delen van foto’s met verschillende filters en verbeteringen voor foto’s die met een mobiele telefoon zijn gemaakt. Het combineerde functies van de toen populaire app FourSquare, waarmee gebruikers foto’s konden taggen met mensen, locaties of andere informatie om te delen. De maker, Kevin Systrom, heeft gezegd dat hij de app heeft ontwikkeld vanwege zijn liefde voor fotografie.
Instagram’s focus op het delen en becommentariëren van foto’s leidde tot een sterke mate van gebruikersbetrokkenheid en mond-tot-mondreclame, aangezien gebruikers hun vrienden en familie aanmoedigen om mee te doen. De eenvoudige interface en populaire functies maakten het ook populair. Deze combinatie leidde ertoe dat gebruikers, die notoir korte aandachtsspanne hebben, door veel berichten scrollen en in zekere zin verslaafd raakten aan het gebruik van de app.
Het kopen van volgers is de snelste manier om je Instagram pagina er direct populairder uit te laten zien, dit zal natuurlijk ook meer organische volgers aantrekken. Daarnaast is het kopen van volgers 100% veilig voor je profiel en het is algemeen bekend dat de grootste en bekendste influencers ter wereld gemiddeld meer dan 25% neppe volgers hebben.