Welkom bij het onderwerp “Hoe werkt het Instagram-algoritme?”
Je bent niet de enige als je vaak in een lus zit en door je Instagram Explore-pagina scrolt omdat je er gewoon geen genoeg van kunt krijgen. Instagram heeft er een doel van gemaakt om je alleen het meest relevante materiaal aan te bieden waarmee je waarschijnlijk zult communiceren om de gebruikerservaring consequent te verbeteren. Dat wil zeggen, als u weet hoe het Instagram-algoritme werkt, kunt u een plan ontwikkelen om uw bekendheid en volgers op het netwerk te vergroten.
Aangezien Instagram echter voortdurend verandert en zijn algoritme laat groeien, kan het moeilijk zijn om gelijke tred te houden. Dus, hoe werkt het Instagram-algoritme? Laten we meer onderzoeken.
Het Instagram-algoritme is een verzameling principes die bepaalt hoe inhoud op de site wordt gerangschikt. Het bepaalt welke informatie verschijnt en in welke volgorde op de feeds van alle Instagram-gebruikers, de Explore-pagina, de Reels-feed, hashtag-pagina’s, enzovoort.
Elk stuk materiaal dat naar Instagram wordt verzonden, wordt geanalyseerd door het Instagram-algoritme. Het houdt rekening met metadata (inclusief afbeeldingsbeschrijvingen en alt-tekst), hashtags en interactiestatistieken. Op basis van deze gegevens verspreidt het materiaal op een zodanige manier dat consumenten eenvoudig toegang hebben tot wat ze het meest willen zien.
Simpel gezegd, het Instagram-algoritme vergelijkt informatie over de inhoud (posts, Stories, Reels) met informatie over gebruikers (interesses en platformactiviteit) om het juiste materiaal aan de juiste mensen te leveren.
Het primaire doel van het Instagram-algoritme is om de ervaring van elke gebruiker met de site zo aangenaam mogelijk te maken.
Het nieuwe Instagram-algoritme bepaalt de volgorde waarin posts verschijnen als gebruikers door hun feeds navigeren.
Het geeft prioriteit aan de beste artikelen op basis van verschillende signalen, plaatst de meest relevante bovenaan en geeft ze de maximale zichtbaarheid terwijl andere dingen naar beneden worden geduwd.
Hoewel het nieuwe algoritme onderhevig is aan verandering, kunnen de volgende drie primaire rangschikkingsindicatoren nog steeds helpen bij het vormgeven van je Instagram-strategie:
Relatie tussen de maker van de inhoud en de kijker. Houden jullie elkaar bij? Stuur je elkaar berichtjes of plaats je reacties? De kans is groter dat u nieuw materiaal opmerkt dat door een persoon is geplaatst als u al met hen in contact bent geweest. (Dit is van cruciaal belang voor bedrijven: actief communitybeheer (inclusief het beantwoorden van DM’s en opmerkingen) kan de aanwezigheid van een merk op Instagram een boost geven.
Is er vaak interactie met dit soort informatie door gebruikers? Wanneer het Instagram-algoritme bepaalt dat een gebruiker een bepaalde stijl of indeling van het materiaal waardeert, dient het hem meer van hetzelfde.
Instagram bepaalt het “belang” van elk stuk inhoud. Hierbij wordt gekeken naar hoe het zich verhoudt tot actuele thema’s en naar het timingaspect (recente berichten worden als relevanter beschouwd dan oude).
Gebruikers van Instagram willen materiaal van hun vrienden en familie zien in hun feeds en verhalen. Als gevolg hiervan is de beoordelingsmethode voor deze twee vergelijkbaar. Uw feed en verhalen tonen alleen materiaal van mensen die u volgt, met uitzondering van enkele advertenties.
Instagram benadrukt de volgende signalen om de inhoud in uw feed en verhalen op de juiste manier te rangschikken:
Het Instagram-algoritme houdt rekening met de populariteit van een bericht in termen van vind-ik-leuks. Het houdt ook rekening met kleine gegevens zoals posttijd, lengte (in het geval van video’s) en locatie (indien aanwezig).
Instagram onderzoekt indicaties zoals hoe vaak je contact maakt met het individu en of die interacties actueel zijn om te bepalen hoe belangrijk de persoon voor je is.
Instagram probeert erachter te komen waarin je geïnteresseerd bent op basis van criteria zoals hoeveel berichten je leuk vindt en het soort inhoud waarmee je interactie hebt.
Instagram probeert uw algehele interesse in het bekijken van materiaal van een bepaalde persoon te bepalen door signalen te analyseren, zoals het al dan niet reageren op hun berichten en vice versa.
Het Instagram-algoritme gebruikt vervolgens al deze gegevens om te bepalen hoe waarschijnlijk het is dat je op een bepaald bericht reageert. In de Feed wordt bijvoorbeeld gekeken hoe lang u naar het artikel zult kijken, hoe waarschijnlijk het is dat u erop reageert, het leuk vindt of er een bladwijzer van maakt, en hoe waarschijnlijk het is dat u het profiel bekijkt. Berichten die boven aan uw feed verschijnen, zijn berichten waarvan het algoritme denkt dat u erop zult reageren.
Het belangrijkste doel van de Explore-pagina is om u kennis te laten maken met nieuwe dingen. Dus hoewel Instagram nog steeds informatie biedt op basis van je interesses, is het merendeel van de berichten afkomstig van accounts die je niet volgt.
Het algoritme kijkt naar posts waarmee je in het verleden bezig bent geweest om te beslissen welke posts worden gerangschikt. Vervolgens wordt bepaald wie zich nog meer met die berichten heeft beziggehouden en welke andere accounts ze volgen. Dit helpt het Instagram-algoritme bij het bepalen welke berichten moeten worden gerangschikt voor uw Explore-pagina.
Het primaire doel van Instagram Reels is amuseren. Als gevolg hiervan zie je veel video’s van accounts die je niet volgt. In dat opzicht lijkt het erg op de Explore-pagina. Het grote verschil is dat, in plaats van alleen maar te onderzoeken waar je mogelijk in geïnteresseerd bent, Instagram zich concentreert op materiaal dat je misschien leuk vindt.
Instagram doet kritische voorspellingen, zoals hoe waarschijnlijk het is dat je naar de finish kijkt en ermee communiceert. Een andere belangrijke factor waarmee u rekening moet houden, is hoe waarschijnlijk het is dat u de audiopagina bezoekt, aangezien dit kan aangeven of u al dan niet uw eigen reel wilt maken.
Het algoritme van Instagram verbetert jaar na jaar en ontwikkelt zich om zijn gebruikers de best mogelijke ervaring te bieden. Instagram draait tegenwoordig om ontdekken. Ze doen er alles aan om hun gebruikers aan meer dan ooit tevoren bloot te stellen, waardoor u een grotere kans krijgt om potentiële volgers over de hele wereld te bereiken.
Het is tijd om aan de slag te gaan nu je begrijpt hoe het werkt!
Heeft u vragen over het onderwerp “Hoe werkt het Instagram-algoritme?“ voel je vrij om hieronder te reageren.