Wil jij weten wat de beste tijd en dag is om te posten op Instagram? De tijd waarop je post kan enorm veel invloed hebben op je engagement rate en reach van je posts. Indien je serieus bent over de groei van je profiel of pagina is het daarom belangrijk om de data in je voordeel te gebruiken. We hebben alle feiten voor je op een rijtje gezet zodat je precies weet wanneer je het beste kunt posten op instagram!
Er is geen universele ideale tijd om te posten, de beste tijd zal altijd verschillen per niche en per doelgroep. Er zijn echter wel best practices die je kan toepassen om betere resultaten te krijgen. Daarnaast is het belangrijk om je eigen statistieken goed in de gaten te houden, hiervoor heb je natuurlijk wel een Instagram bedrijfspagina nodig. Het aanmaken van een Instagram bedrijfspagina is gratis en makkelijk via de app. Iedereen kan zijn profiel met een click omzetten in een bedrijfspagina om toegang te krijgen tot Instagram Insights!
Het Instagram algoritme zal gebruikers in hun feed altijd recente posts laten zien. Dit betekend dat als alle andere meetelementen gelijk zijn een nieuwe post hoger in de nieuwsfeed zal verschijnen als een oudere. Daarom is een goede strategie om te posten wanneer je gebruikers online zijn.
Dit is momenteel een van de beste en snelste manieren om je Instagram strategie te optimaliseren. Daarnaast is het ook belangrijk om een duidelijke strategische doelen te stellen. Heb je bijvoorbeeld specifieke doelen voor jouw brand? Ben je op zoek naar meer volgers of meer engagement bij je huidige volgers? Wat heeft in het verleden succes opgeleverd en hoe doen vergelijkbare brands het?
Hootsuite heeft meer dan 30.000 posts geanalyseerd van verschillende bedrijfs en influencer pagina’s. De aller beste tijd om te posten op Instagram is op Woensdag om 11.00 uur! Deze tijd geeft de beste resultaten, dus de meeste likes, comments en shares! In de afbeelding hieronder zie je de rest van de optimale tijden om te posten:
De tabel geeft tijden aan in AM en PM. 11 AM is 23.00 uur Nederlandse tijd en 12:00 PM is 12.00 uur ‘s middags.
Uit dit recente onderzoek is gebleken dat Instagram gebruikers het meest reageren op posts tijdens kantooruren en vooral tijdens lunchpauzes. Dat is natuurlijk ook logisch. Dit zijn de perfecte tijden om meer comments en likes te krijgen.
Over het algemeen is het niet aan te raden om tijdens het weekend te posten, op die tijden wordt er namelijk het minste gereageerd op posts. Wil je meerdere malen per week posten? Hieronder vind je de beste tijden om te posten op Instagram per dag:
Maandag: 00.00 uur
Dinsdag: 9.00 uur
Woensdag: 11.00 uur
Donderdag: 11.00 uur
Vrijdag: 14.00 uur
Zaterdag: 9.00 uur
Zondag: 19.00 uur
Als je pas net begonnen bent met je Instagram pagina en je niet veel data hebt over jouw specifieke doelgroep, probeer dan op deze piek tijden te posten om het snelste resultaat te krijgen. Zodra je follower aantal gegroeid is en je meer data hebt over de beste tijden voor jouw specifieke doelgroep kan je je posting schema daaraan aanpassen.
Als je doel is om zowel je engagement rate als je followers aantal te vergroten zijn Instagram Reels op dit moment razend populair. Reels krijgen zelfs 300% meer engagement dan gewone Instagram video’s!
Reels werken altijd goed en je doet er goed aan dit geheime wapen op te nemen in je Social media arsenaal. De beste tijd om Reels te posten is tussen 9.00 uur s ochtends en 12.00 uur s middags op doordeweekse dagen.
Het zal natuurlijk niet altijd handig en mogelijk zijn om op die tijden online te zijn en je content te posten. Daarom is het beter om een content schedule te gebruiken. Met een content schedule maak je alle content van tevoren. Vervolgens gebruik je een van de vele aps om je content automatisch gepost te laten worden op de beste tijden.
De beste manier om de ideale posting tijden voor jouw profiel te bepalen is door te analyseren wanneer jouw volgers online zijn. Dit kan je doen met Instagram Insights. Dit is een ingebouwde functie in de Instagram app die beschikbaar is voor bedrijven en influencers. Iedereen kan zijn profiel omzetten naar een zakelijk profiel op Instagram, hier hoef je verder geen extra gegevens voor op te geven. Zodra je je profiel hebt omgezet begint Instagram met het verzamelen van data die vervolgens zichtbaar zal zijn in Insights.
Je kunt hier o.a. Zien op welke tijden jouw doelgroep het meest actief is:
Deze data geeft je de meest actieve tijden van de afgelopen 7 dagen. Dit is niet super veel maar een goed begin om je content strategie op aan te passen. Check de data regelmatig, tijdens de feestdagen of vakanties zal dit anders zijn dat tijdens normale werk of school periodes. Wil je meer inzichten krijgen? Gebruik dat een app zoals Buffer of BrandWatch.
Het is altijd goed om je concurrenten te analyseren en te checken wat het beste voor hun werkt. Hier kan je goede strategieën voor jezelf uit halen. Probeer het altijd net iets beter te doen dan je concurrentie. Het is natuurlijk geen goed idee om letterlijk dingen te kopiëren maar je kunt zeker wel inspiratie op doen en het vervolgens verbeteren.
PRO TIP: De meeste mensen posten op hele uren dus: 11.00, 12.00 etc. Je kunt een paar minuten daarvoor of daarna posten om je net wat te onderscheiden van de concurrentie en om het Instagram algoritme een boost te geven.
Hier zijn nog wat Instagram statistieken die je in je achterhoofd kunt houden tijdens ht maken van een Instagram strategie:
Het is altijd belangrijk dat je je gegevens blijft analyseren en je strategie blijft aanpassen. Vaak werken dingen op Instagram voor een bepaalde tijd en zal je daarna zien dat de resultaten beginnen te dalen. Dan weet je dat het tijd is om je strategie aan te passen en wat nieuws te proberen. Het Instagram algoritme veranderd regelmatig en daardoor zullen op verschillende momenten verschillende strategieën het beste resultaat opleveren.
Een goede contentstrategie maken en bijhouden kost vaak enorm veel tijd, moeite en geld. Grote bedrijven geven tienduizenden euros per maand uit aan Instagram promotie. Helaas heeft niet iedereen hier tijd voor en zin in. Een goed alternatief is het kopen van Instagram volgers en likes. Er worden veel onwaarheden verspreid over het kopen van volgers door zogenaamde ‘instagram gurus’. Ze willen je natuurlijk laten geloven dat het kopen van volgers niet werkt zodat je hun dure cursussen aanschaft. De waarheid is echter dat het kopen van volgers een prima oplossing is voor veel kleine en grote bedrijven. De volgers zijn 100% echt en kunnen geen nadelige gevolgen hebben voor je profiel.
Het kopen van volgers is de snelste manier om je Instagram pagina er direct populairder uit te laten zien, dit zal natuurlijk ook meer organische volgers aantrekken. Daarnaast is het kopen van volgers 100% veilig voor je profiel en het is algemeen bekend dat de grootste en bekendste influencers ter wereld gemiddeld meer dan 25% neppe volgers hebben.
Krijg nu 10% korting op alle bestellingen in onze shop met kortingscode:
#HACKJEWEGNAARSUCCES
100% echte en veilige Instagram volgers koop je hier.