Welkom bij het onderwerp “Wat maakt jou tot een influencer?”
Influencer-marketing is torenhoog, en dit is vooral te danken aan veranderingen in het koopgedrag in de loop van de tijd. Uit een enquête uit 2018 bleek dat slechts 4% van de mensen geloofde in de goedkeuring van beroemdheden. Dit komt hoogstwaarschijnlijk omdat influencers de voorkeur geven aan product- en serviceaanbevelingen van mensen die ervaren en betrouwbaar zijn.
Tegenwoordig manifesteren dezelfde eigenschappen zich vaak in de vorm van influencers op sociale media.
Als het gaat om het zoeken naar advies of suggesties over wat te doen – welk product te kopen, welke film te kijken en waar te gaan op vakantie – vertrouwen we onze collega’s nog steeds meer dan ‘experts’.
Maar dit is een van de factoren die bijdragen aan de algehele macht van een influencer: ondanks het feit dat ze als een autoriteit in hun branche kunnen worden beschouwd, zijn klanten eerder geneigd iemand als een peer te beschouwen als ze materiaal delen en inzichten op een specifieke manier.
In dit bericht definiëren we een influencer en bespreken we hoe iemand een influencer kan worden, en wat jou tot een influencer maakt. Laten we dan aan de slag gaan.
Een influencer is iemand die veel bekendheid of autoriteit heeft in zijn bedrijf. Ze trekken vaak volgers aan vanwege hun uitgebreide ervaring, prestaties of kennis in de branche.
Als gevolg hiervan kunnen mensen in het bedrijf hun begeleiding, informatie en perspectieven zoeken. Bedrijven kunnen samenwerken met influencers als onderdeel van hun marketingplan in de verwachting dat hun doelgroep zal worden overgehaald om de producten van het bedrijf te kopen.
Het is cruciaal om te benadrukken dat een influencer niet bekend hoeft te zijn, zoals een prominente beroemdheid. ‘Micro-influencers’ kunnen bijvoorbeeld behoorlijk succesvol zijn en verwijzen vaak naar influencers met minder dan 50.000 volgers op sociale-mediasites.
Influencers zijn er in allerlei soorten en maten. Influencers kunnen variëren van supersterren met miljoenen volgers tot gewone mensen met een paar duizend volgers. Influencers worden vaak ingedeeld in vier groepen op basis van de grootte van hun publiek.
Met 10.000 volgers of minder hebben nano-influencers de kleinste doelgroep. Deze personen kunnen professionals zijn in zeer specifieke vakgebieden of degenen die net aan hun influencer-reis beginnen. Hun publiek is misschien klein, maar ze zijn toegewijd.
Micro-influencers hebben een publiek van 10.000 tot 100.000 mensen. Dit zijn vaak gespecialiseerde specialisten met een omvangrijk en actief publiek. Ze zijn niet beroemd, en je zou over straat lopen en geen idee hebben wie ze zijn.
Macro-influencers
Macro-influencers hebben een publiek van 100.000 tot 1 miljoen volgers. Dit zijn enkele van de meest benaderbare influencers met de grootste volgers. Het zijn meestal beroemdheden uit de B- of C-lijst of internetbeïnvloeders die hard hebben gewerkt om een grote aanhang op te bouwen.
Mega-influencers hebben de meeste volgers. Om een mega-influencer te worden genoemd, moet een influencer minstens een miljoen volgers hebben.
Dit zijn over het algemeen beroemdheden die offline bekendheid verwierven en er vervolgens online geld mee verdienden, zoals Ryan Reynolds of de Jenners. Sommigen daarentegen zijn natuurlijke gebruikers van internet en sociale media. Mensen als Zoella en MrBeast zijn uitstekende voorbeelden.
U moet eerst beslissen op welke specifieke sector van uw bedrijf u zich wilt concentreren, aangezien dit u zal helpen uw positie als beïnvloeder in uw beroep te ontdekken. Om dit te doen, evalueer je je hobby’s en talenten, aangezien het opzetten van een specialisatie die overeenkomt met die gebieden je helpt om je vaardigheden te laten zien en te verfijnen.
Het kiezen van een niche is voordelig omdat het uw volledige aandacht richt op een enkele sector van de markt, waardoor het eenvoudiger wordt om uw expertise te ontwikkelen en zo een publiek aan te trekken. Hierdoor kunt u zich ook richten op een nauwkeuriger publiek door uw materiaal af te stemmen op hun vereisten en interesses.
Een van de belangrijkste taken is het kiezen van een social media-platform om zichzelf als influencer te portretteren. Houd rekening met de volgende factoren bij het kiezen van uw platforms:
Beperk uw aanwezigheid op sociale media tot niet meer dan twee platforms. Overweeg uw beheersing van het materiaaltype: video, afbeeldingen, podcast of tekst. Let op het platform waarop uw doelgroep geconcentreerd is.
Kies bijvoorbeeld voor YouTube als je bedreven bent in het maken van video’s en je materiaal voornamelijk uit instructiemateriaal bestaat.
Uw merk houdt zich in de eerste plaats bezig met hoe uw consumenten uw ervaringen, talenten en persoonlijkheid zien. Ze worden aan je volgers gecommuniceerd in de vorm van foto’s die je maakt of via je woorden. Bij het personal brand gaat het er vooral om hoe u zich onderscheidt van uw concurrentie.
Als u zich eenmaal als influencer heeft gevestigd, moet u uw wens uiten om met bedrijven samen te werken. Om nieuwe klanten aan te trekken, kunt u het opnemen in uw profiel of uw contactgegevens aanbieden. U kunt ook uw outreach uitvoeren en contact leggen met relevante bedrijven. U kunt ook influencer-platforms gebruiken om de influencers aan het bedrijf te koppelen. U kunt netwerken met bedrijven en uzelf op deze manier presenteren als een influencer.
Selecteer een inhoudsbenadering die uw publiek zo veel mogelijk graag zal consumeren. Als u het op deze manier doet, kunt u uw informatie voor meer mensen interessant maken. Sommige influencers delen ook informatie over hun persoonlijke leven en posten op blogs die betrekking hebben op hun specifieke niches om een persoonlijker tintje te geven. Tegelijkertijd zijn er sommigen die niet buiten hun competentiegebied gaan.
Om uw volgers zo snel mogelijk up-to-date te houden, moet u bovendien onderzoek doen naar nieuwe thema’s en op de hoogte blijven van de laatste trends. Bovendien moet u uw inspanningen voor het maken van inhoud concentreren op de vragen die uw publiek heeft en de problemen waarmee zij worden geconfronteerd.
Als het gaat om het gebruik van hun stem om een verschil te maken in de wereld, zullen goede influencers deze kans niet voorbij laten gaan, omdat ze begrijpen hoe zwaar de plicht is die gepaard gaat met het hebben van een grote aanhang. Uw product of organisatie heeft wel een stem; het kan echter enige hulp nodig hebben om gehoord te worden.
Heeft u vragen over het onderwerp ‘Wat maakt u een Influencer?’ kunt u hieronder reageren.